Deze week was ik op een netwerkbijeenkomst voor ondernemers. Natuurlijk wisselden we uit waar onze bedrijven zich mee bezig houden. Ik vertelde hoe ik organisaties in het maatschappelijk domein ondersteun om in te spelen op de verandering die in de samenleving gaande is. Er werd met belangstelling naar geluisterd tot iemand samenvatte: “oh, jij houdt je dus bezig met cultuurverandering. Dat is het moeilijkste wat er is”. Met die opmerking werd mijn werk geclassificeerd als ‘mission impossible’ en verloor iedereen zijn interesse.
Wat is het toch dat wij altijd maar tegen elkaar blijven zeggen hoe moeilijk cultuurverandering in organisaties is? Want mensen die werken in het maatschappelijk domein willen zogenaamd niet veranderen, ander gedrag gaan vertonen. Wat een onzin. We passen allemaal continu ons gedrag aan. Aan nieuwe omstandigheden en mooie kansen. Vergelijk je eigen koopgedrag eens met dat van een jaar geleden. Ik durf te wedden dat je het afgelopen jaar veel meer via internet hebt gekocht dan het jaar er voor. En hoe zit het met het gebruik van je smartphone en diverse apps. Daar nog wat in veranderd? Hoe ga je om met t.v. kijken in vergelijking met 2 jaar geleden? We leven in een tijd van verandering. En weet je, we zijn er dol op! Waarom zouden wij privé wel bereid zijn ons gedrag aan te passen en binnen ons werk niet?
Laten we dus eens ophouden met het adagium dat ‘cultuurverandering zo moeilijk is’. We hebben dat nu zo vaak gezegd, dat we het nog zijn gaan geloven ook. Gedragsverandering – ook in het werk – is helemaal niet moeilijk. Het is een kwestie van doen en er de lol van inzien. Er gebeuren zoveel prachtige dingen in het maatschappelijk domein. Vernieuwende projecten, verrassende samenwerkingen, en innovatieve producten die op de markt worden gebracht. Wie wil daar geen onderdeel van uitmaken? Dus doe gewoon wat je hart je ingeeft en ga mee met de veranderingen die er gaande zijn. Wat anderen er ook van zeggen. En laat je vooral niet ontmoedigen als er eens een project niet zo goed loopt. Jouw eerste app kon ook niet wat jouw nieuwste app kan. Accepteer dat veranderen een kwestie is van proberen, vallen en weer opstaan. Het is vooral een kwestie van beginnen. Over een paar jaar kijken we met elkaar terug en noemen het een cultuurverandering. Nu zijn we gewoon met leuke nieuwe dingen bezig.